Wie zijn wij
Wim van Gelder
Opleider, ontwerper en inspirator op het gebied van spelen, bewegen, sporten en bewegend leren. Auteur van Basislessen Bewegingsonderwijs een methode die al sinds 1990 veel wordt gebruikt in Nederland en Vlaanderen.
Auteur van een aantal boeken op gebied van Leerlingvolgsystemen, Motorische ontwikkeling en Motorische Remedial Teaching.
Ontwerper van de 4 S-en test (4ST)
Mede-eigenaar van Stimuliz; een monitoringsysteem op het gebied van bewegen en welzijn www.stimuliz.nl
Eigenaar van ‘van Gelder in beweging’ BV
Samenwerking binnen Alles in Beweging met Bastiaan Goedhart en Hans Stroes www.allesinbeweging.net
Betrokken (geweest) bij diverse projecten van de ministeries van OC&W/VWS Kennisbasis, Leergang Bewegingsonderwijs, Gezonde School, impuls Bewegingsonderwijs (www.impulsbewegingsonderwijs.nl )
Sinds 2014 intensief bezig met het thema Dynamische Schooldag (waaronder Bewegend leren)
- Onderzoeken en ontwikkelen activiteiten met diverse lectoraten
- Schrijven van fundamentele documenten
- Geven en ontwikkelen van cursussen, workshop en lezingen
- Ontwikkelen en coördineren van de opleiding tot Coördinator Dynamische Schooldag
- Samenwerking met Mulierinstituut en Kenniscentrum Sport
- Begeleiden van implementatietrajecten op scholen, o.a. Het Lichtpunt in Rhoon (sportiefste basisschool 2022)
Remco Hoeymans
Ik ben Remco Hoeymans en woon in Eindhoven. Ik maak me hard voor goed en gedegen rekenonderwijs binnen een dynamische schooldag. Als rekenspecialist en onderwijsadviseur begeleid ik scholen om hun rekenonderwijs te verbeteren of om tot een stevige visie op rekenonderwijs te komen. In mijn workshops, scholingen en begeleidingen, heeft ook het bewegend rekenen een plaats. Daarnaast probeer ik ook vanuit de uitgeverijen een vertaalslag te maken naar een dynamischere schooldag middels bewegend rekenonderwijs. Zo ben ik auteur van Semsom en werk ik nu aan een upgrade van Getal en Ruimte Junior. Goed rekenonderwijs hoeft niet continue zittend. Juist het dynamischer maken van de schooldag en het goed inzetten van bewegend rekenen, zorgt voor een goede verwerking binnen de hersenen. Ik kijk er naar uit om dit onder de naam ‘Platform Dynamische Schooldag’ te gaan doen en om samen met mijn inspirerende collega’s aan de slag te gaan voor de praktijk!
Meer weten over wie ik ben? Kijk dan op www.hoeymansrekenen.nl.
Sylvia Goossens
Lang geleden, toen ik net begon met lesgeven (oké, niet zo heel lang geleden misschien: 14 jaar terug) was er een overschot aan leerkrachten. Nu bijna niet meer voor te stellen, maar ik moest mijn best doen om een baan te bemachtigen. Dat was de reden waarom ik de leergang gym ging volgen. Dat ik gym geven echt heel erg leuk zou vinden, had ik nooit verwacht.
Dat bleek dus wel het geval: gym geven vond ik zelfs zo leuk, dat ik de MRT opleiding ben gaan volgen. Waar ik mij eerder als eens afvroeg waarom bewegen en leren zo van elkaar gescheiden wordt, werd die vraag nu alleen maar groter. Als je ziet hoe kinderen opleven van bewegen, waarom doen we het dan zo weinig op school?
Na veel lezen, onderzoeken, nog meer lezen en overdenken was ik overstag: leren en bewegen moet samen gaan. Kinderen waren het al snel met mij eens, nu moesten we alleen nog ontdekken hoe we dat het beste konden doen. Omdat er voor de bovenbouw weinig te vinden was op het gebied van bewegend leren, ben ik zelf maar wat in elkaar gaan zetten. Dat leidde tot een boekje wat niet alleen voor mij een heel praktische handleiding bleek, maar voor veel meer leerkrachten. Blijkbaar was ik niet de enige die bewegen en leren samen wilde brengen
Naast het boekje heb ik met Freya ook een aantal leermatten ontwikkeld, om in de klas mee aan de slag te gaan. Waar onze matten uniek in zijn, is dat ze te gebruiken zijn voor groep 1 t/m groep 8. Want dat is iets wat wij heel belangrijk vinden: producten moeten multi-inzetbaar zijn.
Op veel scholen mag ik vertellen over bewegend leren en voor Onderwijswereld-PO blog ik met veel plezier over dit onderwerp. Ook heb ik in samenwerking met Onderwijswereld-PO een e-learning over bewegend leren geschreven en heb ik meegedacht over het congres bewegend leren, wat met veel enthousiasme ontvangen werd.
Fantastisch om te zien hoeveel leerkrachten hun schooldag dynamischer willen maken! Ik hoop dat dit in de toekomst nog meer vorm krijgt en kijk er enorm naar uit om met ons platform hier een nog grotere bijdrage aan te kunnen leveren.
Freya Verzijlbergh
Mijn naam is Freya Verzijlbergh, sinds 2007 groepsleerkracht in de bovenbouw. Werkzaam op de Koningin Wilhelminaschool in Overveen.
In 2018 heb ik mijn Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs gehaald en daarna doorgestroomd in de MRT opleiding. Tijdens deze MRT opleiding werkte ik al veel samen met Sylvia Goossens en besloten na de opleiding onze krachten te bundelen. Daaruit is ons bedrijf Skills2Move geboren.
Samen met Sylvia heb ik de LeerMaterialen ontwikkeld om het bewegend leren in de klas te ondersteunen.