Partners

Alles in Beweging

Bestaat uit de scholings- en adviesbureaus van Gelder in Beweging, Stroes in Beweging & Goedhart in Beweging. Wij adviseren en begeleiden leerkrachten, scholen en besturen op het gebied van: 

  • Bewegingsonderwijs
  • Het schoolplein
  • Motorische remedial teaching
  • Dynamische schooldag & bewegend leren
  • Fijnmotorische en handschriftontwikkeling
  • Veiligheid en aansprakelijkheid

We zijn vooral bekend als de auteurs van de methode ‘Basislessen Bewegingsonderwijs’, dé methode voor bewegingsonderwijs in het basisonderwijs.

Hoeymans rekenen

Rekenspecialist, auteur en beweegexpert. Geeft trainingen aan leerkrachten, teams en besturen gericht op:  

  • Workshop ‘Bewegend rekenen’
  • Implementatie bewegend rekenonderwijs
  • Scholing ‘Automatiseren / memoriseren’
  • Scholing ‘Werken met de modellen van het protocol ERWD’
  • Workshop ‘Werken met checkmomenten’
  • Begeleidingstrajecten visievorming
  • Implementatietrajecten rekenmethode
  • Consulten rekenvraagstukken, zowel online als op locatie mogelijk
  • Andere rekenvragen natuurlijk in overleg

Skills2Move

Expertise op bewegend leren, bieden scholingn en advies aan leerkrachten, teams en schoolbesturen:

  • Sylvia Goossens is de auteur van het boek “Bewegend leren” een praktische handleiding voor bewegend leren binnen het basisonderwijs
  • Workshops bewegend leren
  • Implementatietrajecten bewegend leren binnen scholen
  • Implementatietrajecten bewegend leren binnen besturen
  • Begeleidingstrajecten visievorming op basis van bewegend leren
  • Ontwikkelaars en makers van de leerMaterialen, bijvoorbeeld de twist2learn mat
  • Ontwikkelaars en makers van de rekenkaartjes binnen het Platform Dynamische Schooldag
  • Betrokken bij de opleiding Coördinator Dynamische Schooldag

Kom in beweging met Beweegwijs. 

De integrale aanpak kenmerkt zich door de verbinding van het onderwijs van binnen naar buiten. Onderwijsdoelen worden buiten zichtbaar. Beweeg wijs biedt voor alle kinderen een rijke omgeving. De school maakt met het team haar eigen keuzes en maken wij samen van het schoolplein een uitdagende, leerzame en ontwikkelingsgericht plein met daarbij behorende zones. De beleving en de ontwikkeling van alle leerlingen staan centraal. Onderdeel van de methode zijn de aangebrachte kleurenzones op het schoolplein. Bij elke kleurenzone horen specifieke activiteiten die afgestemd zijn op de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen.

De beweegpot

Dit zijn bewegingstussendoortjes die zorgen voor een oppepper in de klas en voor nieuwe energie om weer aan de slag te gaan. De Beweegpot is ontstaan in het onderwijs en ontwikkeld door leerkrachten. Het doel van de Beweegpot is om de spanningsboog te doorbreken op momenten van concentratieverlies of onrust in de klas.

Timo Vogels, het creatieve brein achter de producten, heeft in 2020 de spellen en activiteiten uit de huidige Beweegpot Energizers ontwikkeld. Samen met zijn jeugdvriend, Daan van Rees, is in 2021 het bedrijf Energize Games ontstaan en hebben zij het merk, de Beweegpot, gelanceerd. Bij de Beweegpot staat de ontwikkeling, plezier en beweging altijd centraal. Met onze producten willen we op een zo leuk en makkelijk mogelijke manier inspireren tot meer beweging.

“Meer bewegen begint niet met vaker sporten, maar met minder stilzitten!”

 

Stiltehuisjes

Stiltehuisjes geven een plek aan ieder kind! Een plek…

  • om tot RUST te komen en even weg te zijn van alle prikkels waar een school of een BSO zo vol van zit.
  • die positief is en veiligheid biedt als het even niet lukt.
  • om tot jezelf te komen met verschillende stilte-activiteiten.

Met behulp van het Stiltehuisjesconcept leren kinderen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag & emoties en dat in een pauzestand staan hierbij helpend is. Na gebruik van het Stiltehuisje voelt een kind zich beter.

Dit brengt RUST in het kind, waardoor de concentratie verbetert en een actieve deelname aan lessen en activiteiten weer lukt!

Moofpad

Het overprikkelde brein is één van de grootste problemen in de huidige maatschappij. Wij mensen worden aan steeds meer prikkels blootgesteld. Er moeten steeds meer indrukken worden verwerkt terwijl de hersenen juist minder tijd hebben om hiervan bij te komen. 
Het gevolg? Talloze lichamelijke en emotionele gezondheidsklachten. 

Overprikkeling leidt tot een groeiend aantal kinderen dat moeite heeft met concentratie, stoeit met hun lichaam en worstelt met sociaal-emotionele uitdagingen. Deze problemen verstoren een gezond leerklimaat, zowel in- als extern. 

De manier waarop een kind prikkels verwerkt kan verschillen. De manier waarop overprikkeling zich uit ook. De een wordt steeds drukker en beweeglijker. De ander droomt steeds verder weg in een eigen wereld en lijkt juist een schild op te trekken voor inkomende sensorische informatie.

In beide gevallen is niet meer genoeg cognitieve capaciteit om te leren en concentreren. Moefpad daagt kinderen op natuurlijke wijze uit om een reeks bewegingen te voltooien die speciaal ontworpen zijn om sensorische informatie te reguleren en spanning los te laten. De praktijk wijst uit dat dit zorgt voor nieuwe focus waardoor een kind weer met plezier mee kan doen in de klas!