Congres dynamische Schooldag

28 0ktober 2025
Hogeschool
“De Kempel”
Helmond

Vorig jaar
bezochten 400 leerkrachten
het eerste
Congres
Dynamische Schooldag zij beoordeelden het congres
gemiddeld met een 8!


“Goede organisatie, leuke leerzame en inspirerende workshops. En echt een top goodiebag!”

“Enthousiast begonnen om de eerste ideeën in de praktijk te brengen.

“Organisatie was top!
Veel inspiratie opgedaan”

Zet de datum alvast in je agenda; dinsdag 28 oktober 2025 organiseren wij wederom een congres rondom de dynamische schooldag!


We reizen dit jaar af naar Helmond, daar hebben wij een geschikte locatie gevonden die ook met het OV goed te bereiken is.

Dagprogramma:

10:30 uur start
11:00 uur workshop ronde 1
12:15 uur lunch
13:15 uur workshop ronde 2
15:00 uur workshop ronde 3
16:15 uur einde + borrel

Heb jij interesse en wil jij als een van de eersten een ticket bemachtigen?
Door je vooraf in te schrijven krijg jij de mogelijkheid om als een van de eersten een keuze te maken uit de workshops.

De Slimme Schooldag’!
‘De Schooldag waarover is nagedacht’
‘Hoe breng je leven in de schooldag!’

Een schooldag waarin de leerlingen en de leerkracht zich prettig voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Decennia lang hebben leerkrachten gedacht dat kinderen die stil zitten op hun stoel achter hun tafel – of vroeger in de banken – het meest leerden.
Inmiddels weten we beter. Veel zitten is ongezond. Inactiviteit werd in 2012 door de World Health Organization (WHO) uitgeroepen tot een pandemie het zorgde toen al voor meer dan 5 miljoen doden per jaar, meer dan roken. Neurologen tonen aan dat er een direct verband is tussen bewegen en hersenkwaliteit. En zitten zorgt voor het inzakken van de executieve functies.
Dit is direct merkbaar in elke klas!

Gedrag wordt minder goed geremd, vermogen om te plannen zakt in en de concentratie neemt af. Effecten die elke leerkracht zal herkennen.

Waarom zitten we dan nog steeds te veel op school!?
Waarom luisteren we niet naar de biologie van het kind?

Hiervoor zijn een aantal belangrijke oorzaken aan te wijzen:
Huidige leerkrachten zijn opgeleid met zittende kinderen. Bovendien hebben zij als student en leerling zelf ook veel te veel gezeten. We hebben dus weinig goede voorbeelden gezien en ervaren.
De meeste bewegend leren initiatieven op websites of via social media, zijn niet van hoge kwaliteit.
Huidige methodes sluiten niet of mondjesmaat aan op een dynamische schooldag.
Er is gebrek aan – genoeg – passend materiaal.
Leerkrachten voelen druk om uren – met de groep – te maken en om alle papieren of digitale opdrachten te maken voor de ‘belangrijke’ vakken, zoals rekenen en taal.

Een nieuwe activiteit bewegend leren vraagt tijd bij de voorbereiding (inlezen in een nieuw spel, materialen klaarzetten of zelfs maken).
Daarnaast kan meer bewegen leiden tot het gevoel of de ervaring dat het de klas onrustig maakt.
Ook kan het afsluiten van een les met spelen en beweging meer van de leerkracht vragen dan een les die uit het boek gegeven wordt: materiaal dat moet worden opgeruimd, kinderen die weer naar hun plaats moeten…

Aan de andere kant heeft elke leerkracht de weldadige ervaring van schooldagen die goed kloppen. Dagen met een prettige afwisseling. Dagen waarbij vakdidactiek, betrokkenheid en groepsdynamiek elkaar versterken.